Et område for norske høyttalere.
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden
Jimny chat på Norsk
- OlaGB
- New Member
-
Public
Less
More
- Thank you received: 0
07 Jan 2019 17:57 #200130
by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Hvis du ikke har tenkt å kjøre noe vesentlig offroad, så ville jeg bare beholdt orginale hjulstørrelser iallefall (med mindre du er ute etter utseende av større hjul). Men med tur oppsett, så blir bilen tung antar jeg, og ikke særlig sprek? Jeg hadde prioritert konvertering til 1,6 motor, samt bedre dempere/fjører helt klart. Bremser bør og vurderes å oppgraderes om du skal kjøre rundt med mye vekt.
Ellers så er det vel bare ditt spesifikke behov for tur som bestemmer videre vei
Som Yakuza nevnte, rust er største fienden til de gamlere Jimnyene, så der bør du sjekke litt skikkelig før du koster på den mye..
Ellers så er det vel bare ditt spesifikke behov for tur som bestemmer videre vei

Som Yakuza nevnte, rust er største fienden til de gamlere Jimnyene, så der bør du sjekke litt skikkelig før du koster på den mye..
Please Log in or Create an account to join the conversation.
- MadsV
- Topic Author
- New Member
-
Public
Less
More
07 Jan 2019 21:15 #200149
by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
London-Mongolia er en drøm, en fjern.. men om du vil ha en bil som kan klare det så ville eg vært sikker på at motor greier det med tanke på dekk og last. Så en G16B hadde nok vært bedre. Ellers er det vel generelt vedlikehold, nye bremser og king pin lager hadde eg ihvertfall tatt! Kanskje hatt med litt reservedeler også.. om du har motor og drivverk/chassis iorden er det ingen problem å kjøre til Mongolia! En bekjent kjørte med en Fiat Doblo!
En ting til, det blir en lang tur med originiale seter :lol:
En ting til, det blir en lang tur med originiale seter :lol:
08 Jan 2019 16:09 #200179
by yakuza
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
Eg har lyst å gjere det andre vegen. Kjøpe en Maruti Gypsy i Nepal og køyre den heim til delebil for SJ min...
Det bir såklart aldri, må gjennom for mange -stan trur eg.
Sjøl om det var fleire frå Kina på bilferie på vestlandet i sommar
Det bir såklart aldri, må gjennom for mange -stan trur eg.
Sjøl om det var fleire frå Kina på bilferie på vestlandet i sommar
Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
- TaterTot
- New Member
-
Public
Less
More
08 Jan 2019 17:44 #200187
by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Jimny chat på Norsk
Jeg får vel rett og slett sjekke hva kosten blir for å få tatt chassi, og litt til. Vet nå om en figur her i området som er pensjonist, men som har jobbet med slikt i "alle år". Får godsnakke med han litt. Jeg kan minimalt om slikt, og hva som er lurt å gjøre.
Det virker dog ikke for komplisert å få i en større motor. Er jo en god del mer kraft å ha. Motorbytte slik må vel godkjennes av noen biltilsynsmennesker?
Det ville vært luksus med mer kraft. Merket det godt med takteltet på, det gikk ikke lynfort. Dog gikk det fint på elendige traktorveier i sommer som var.
Har dere noen tips om skid plates, demper kit etc? Må vel etterhvert lage en liten arbeidsliste.
Det virker dog ikke for komplisert å få i en større motor. Er jo en god del mer kraft å ha. Motorbytte slik må vel godkjennes av noen biltilsynsmennesker?
Det ville vært luksus med mer kraft. Merket det godt med takteltet på, det gikk ikke lynfort. Dog gikk det fint på elendige traktorveier i sommer som var.
Har dere noen tips om skid plates, demper kit etc? Må vel etterhvert lage en liten arbeidsliste.
- OlaGB
- New Member
-
Public
Less
More
08 Jan 2019 18:31 #200188
by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Motorbytte er nok bare å glemme å godkjenne pr idag desverre. Heldigvis går det knapt an å se at du har byttet selv for en Suzuki fagmann, med mindre han virkelig leter etter detaljer.
Den blir dessuten kun "normalt ok sprek", ikke en illsint liten sak som åpenbart er modifisert.
Jeg er glad i trailmaster 50mm comfort hevekittet jeg har. God å kjøre, etter at jeg fikk på plass caster korreksjons foringer. Hadde blitt enda bedre med nye korreksjons radius armer (mere caster), men da går prisen opp endel.
Du hadde trolig klart deg helt fint med bare nye og bedre støtdempere, med mindre du vil heve.
Beskyttelse under trengs knapt før en skal virkelig offroad`e, men jeg hadde isåfall prioritert tree/rocksliders for å beskytte kanalene samt holde trær litt unna sidene (lakk), og deretter vurdert plate under transferkasse.
Lett å bruke penger på ting som er morro desverre :laugh:
Den blir dessuten kun "normalt ok sprek", ikke en illsint liten sak som åpenbart er modifisert.
Jeg er glad i trailmaster 50mm comfort hevekittet jeg har. God å kjøre, etter at jeg fikk på plass caster korreksjons foringer. Hadde blitt enda bedre med nye korreksjons radius armer (mere caster), men da går prisen opp endel.
Du hadde trolig klart deg helt fint med bare nye og bedre støtdempere, med mindre du vil heve.
Beskyttelse under trengs knapt før en skal virkelig offroad`e, men jeg hadde isåfall prioritert tree/rocksliders for å beskytte kanalene samt holde trær litt unna sidene (lakk), og deretter vurdert plate under transferkasse.
Lett å bruke penger på ting som er morro desverre :laugh:
08 Jan 2019 19:55 #200200
by yakuza
Neida...
Må berre få tak i litt manglande dokumentasjon på bremsestørrelser, så går min søknad inn. Og den er kliss lik dei som vart godkjent på SJ så skjønner igrunn ikkje kvifor dei skulle nekte.
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
OlaGB wrote: Motorbytte er nok bare å glemme å godkjenne pr idag desverre.:laugh:
Neida...
Må berre få tak i litt manglande dokumentasjon på bremsestørrelser, så går min søknad inn. Og den er kliss lik dei som vart godkjent på SJ så skjønner igrunn ikkje kvifor dei skulle nekte.

Moderators: yakuza
Time to create page: 0.172 seconds