×
BigJimnyMeet (North) 2024 (12 Jan 2024)


BigJimnyMeet 2024

14th July 2024
Parkwood Nr. Leeds

Booking now open - Discount for additional vehicles

Click HERE for details

× Et område for norske høyttalere.
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden

Jimny chat på Norsk

More
13 Jun 2019 22:01 #209927 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

OlaGB wrote:

yakuza wrote:

TaterTot wrote: Dere kan jo litt om å sette i stand en bil. Hvordan behandler man best smårust/overlagsrust. Typen steinsprut har tatt litt lakk, også er det nå litt rust der. Rusten er vekk på et blunk med sandpapir.

Men hvordan lapper man såret?


heilt klart best å fjerne til totalt reint og flekke over med 2-komponent epoxygrunning før lakk.
Eg såg nylig igjen en bil eg sandblåste og grunna skikkelig i juli 2011. 1999 VW T4 caravelle.
Når eg såg igjen bilen i fjor var det meste fortsatt like fint.

på understell og slikt brukar eg heller å ha på nokre strøk med owatrol og så bengalakk eller arcanol el.l.
Fins også fleire andre fin produkt.
Det viktigaste er uansett å gjere skikkelig grunnarbeid og legge på nok lakk i fleire tynne strøk.


Fjerner du all rust i understell/underside før owatrol også?

Nei der eg ikkje får det heilt reint er owatrol og slikt eit alternativ. Blir det heilt reint f.eks sandblåst, ville eg brukt 2K epoxy produkt.
Stålbørsting o.l då er det oljebaserte produkt.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
14 Jun 2019 09:09 #209933 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Jimny chat på Norsk
Stopper da Owatrol (og lignende) rustinga? Eller er det bare det at det ikke kommer til luft og fukt?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
14 Jun 2019 10:14 #209937 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

TaterTot wrote: Stopper da Owatrol (og lignende) rustinga? Eller er det bare det at det ikke kommer til luft og fukt?

Ingenting stopper rusting, berre bremser det :) . Alt arbeide en legger ned i det bremser prosessen i større eller mindre grad.
Det er bra/dårlig grunnarbeid, antall strøk, type lakk, kor mykje sol/fukt/veisalt/temperatur det blir utsatt for etterpå, vedlikehald/reinhald, og mange andre faktorer om det holder i to år eller ti år.
Det viktigaste er å gjere noko, ikkje utsette :) Måtte kaste SJ min pga utsetting av hjulbuefix og opprusta karosserifester pga fuktinntrenging.

Har rustflekker på VW T5 eg har no som kjem igjen etter 1-2 år. Der er det grundig grunnarbeid, påført rustmelk og 1-komponent flekklakk. Bortkasta arbeid. Bilen står ute..
Suzuki(tilhenger) som vart stålbørsta og sveisa opp for 10-15 år sidan og påført etpar strøk med owatrol/arcanol og den er "fin", men har stått inne 8 av 10 år.

Du ser det på en kollisjonskada bil, du kan vedde på at om bilen har hatt en bulk i skjermen, er den den skjermen som ruster først ti år seinere.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • MadsV
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
    Public
28 Jun 2019 11:44 #210399 by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
Bilen vart solgt sist helg. Ei eldre dame tre hus bortafor kjøpte den, så der e en liten sjanse for gjenkjøp om ett par år kanskje! :lol:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
30 Jun 2019 19:30 #210463 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
Greitt det då, så får du følge med litt om den får vedlikehald og slikt :)

Når du er ferdig med reirbygging begynde vel bilkløa igjen..

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: yakuza
Time to create page: 0.136 seconds
Powered by Kunena Forum

I hope you enjoy using this forum. Please consider making a donation towards the upkeep of this forum website.

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies. Accepting the Cookies also accepts the Disclaimers for the website.