×
BigJimnyMeet (North) 2024 (12 Jan 2024)


BigJimnyMeet 2024

14th July 2024
Parkwood Nr. Leeds

Booking now open - EARLY BIRD DISCOUNTED PRICE

Click HERE for details

× Et område for norske høyttalere.
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden

Jimny chat på Norsk

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
07 Jan 2019 17:57 #200130 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Hvis du ikke har tenkt å kjøre noe vesentlig offroad, så ville jeg bare beholdt orginale hjulstørrelser iallefall (med mindre du er ute etter utseende av større hjul). Men med tur oppsett, så blir bilen tung antar jeg, og ikke særlig sprek? Jeg hadde prioritert konvertering til 1,6 motor, samt bedre dempere/fjører helt klart. Bremser bør og vurderes å oppgraderes om du skal kjøre rundt med mye vekt.

Ellers så er det vel bare ditt spesifikke behov for tur som bestemmer videre vei :)

Som Yakuza nevnte, rust er største fienden til de gamlere Jimnyene, så der bør du sjekke litt skikkelig før du koster på den mye..

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • MadsV
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
    Public
07 Jan 2019 21:15 #200149 by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
London-Mongolia er en drøm, en fjern.. men om du vil ha en bil som kan klare det så ville eg vært sikker på at motor greier det med tanke på dekk og last. Så en G16B hadde nok vært bedre. Ellers er det vel generelt vedlikehold, nye bremser og king pin lager hadde eg ihvertfall tatt! Kanskje hatt med litt reservedeler også.. om du har motor og drivverk/chassis iorden er det ingen problem å kjøre til Mongolia! En bekjent kjørte med en Fiat Doblo!
En ting til, det blir en lang tur med originiale seter :lol:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 16:09 #200179 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
Eg har lyst å gjere det andre vegen. Kjøpe en Maruti Gypsy i Nepal og køyre den heim til delebil for SJ min...
Det bir såklart aldri, må gjennom for mange -stan trur eg.
Sjøl om det var fleire frå Kina på bilferie på vestlandet i sommar

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 17:44 #200187 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Jimny chat på Norsk
Jeg får vel rett og slett sjekke hva kosten blir for å få tatt chassi, og litt til. Vet nå om en figur her i området som er pensjonist, men som har jobbet med slikt i "alle år". Får godsnakke med han litt. Jeg kan minimalt om slikt, og hva som er lurt å gjøre.

Det virker dog ikke for komplisert å få i en større motor. Er jo en god del mer kraft å ha. Motorbytte slik må vel godkjennes av noen biltilsynsmennesker?

Det ville vært luksus med mer kraft. Merket det godt med takteltet på, det gikk ikke lynfort. Dog gikk det fint på elendige traktorveier i sommer som var.

Har dere noen tips om skid plates, demper kit etc? Må vel etterhvert lage en liten arbeidsliste.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 18:31 #200188 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Motorbytte er nok bare å glemme å godkjenne pr idag desverre. Heldigvis går det knapt an å se at du har byttet selv for en Suzuki fagmann, med mindre han virkelig leter etter detaljer.
Den blir dessuten kun "normalt ok sprek", ikke en illsint liten sak som åpenbart er modifisert.

Jeg er glad i trailmaster 50mm comfort hevekittet jeg har. God å kjøre, etter at jeg fikk på plass caster korreksjons foringer. Hadde blitt enda bedre med nye korreksjons radius armer (mere caster), men da går prisen opp endel.
Du hadde trolig klart deg helt fint med bare nye og bedre støtdempere, med mindre du vil heve.

Beskyttelse under trengs knapt før en skal virkelig offroad`e, men jeg hadde isåfall prioritert tree/rocksliders for å beskytte kanalene samt holde trær litt unna sidene (lakk), og deretter vurdert plate under transferkasse.

Lett å bruke penger på ting som er morro desverre :laugh:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 19:55 #200200 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

OlaGB wrote: Motorbytte er nok bare å glemme å godkjenne pr idag desverre.:laugh:


Neida...
Må berre få tak i litt manglande dokumentasjon på bremsestørrelser, så går min søknad inn. Og den er kliss lik dei som vart godkjent på SJ så skjønner igrunn ikkje kvifor dei skulle nekte. :)

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 20:04 #200201 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
På hvilket grunnlag dokumenterer du effekt imot chassie?
Med mindre Suzuki kan dokumentere OK for høyere effekt, så er 15% øknings regel eneste utvei slik jeg ser det. Å du overskrider det, samt bruker uorginal ECU til motor (avgasskrav til syklus test typ scindyrt).. Desverre, nokså skeptisk.

Har godkjent et par «umuligheter» før, begynner å kjenne reglemanget nokså godt :S Har hatt mye kontakt med SFOOR.

Men det finnes kontrollører som godkjenner mye rart, uten å kunne reglene godt nok, så alt kan jo i teorien gå.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 20:33 #200208 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor :)

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 20:50 #200210 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk

yakuza wrote: Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor :)


Ja momentkrav får du innafor, den er enkel. Akselvekt også. Men toppeffekt er vanskeligere, dog har du økt så lite at de kan kanskje bruke skjønn og godkjenne det.. Normalt har de ikke lov å bruke skjønn utover 15% økning på hk.
Avgass derimot.. SJ er pre 87, og har kun CO krav på tomgang. Jimny er katalysator typegodkjent med syklustest for dokumentasjon av avgasser.. Du må derfor ha motor inkl motorstyring ifra samme år eller nyere bil for å godkjenne ombyggingen samt dokumentert godkjent katalysator. Alternativet er egen syklustest, 40+k.. (Var nær å måtte det selv engang, greide å dokumentere meg unna).
Hvis motoren din kan dokumenteres å være like ny eller nyere enn bilen din, samt at de aksepterer hk økningen, så kan du jo ha flaks med at de ikke krever dokumentasjon på ECU :)

Eller du kan også ha griseflaks å bare suse igjennom heila driti :laugh:

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 21:56 #200215 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

OlaGB wrote:

yakuza wrote: Suzuki dokumenterer ikkje noko.
Det går på dreiemoment og slagvolum på vitara 1.6, jimny diesel, og sammenligning av bremsedimensjonar frå desse.
Det samme vart gjort med SJ413.
avgasskrav får eg berre håpe eg er innafor :)


Ja momentkrav får du innafor, den er enkel. Akselvekt også. Men toppeffekt er vanskeligere, dog har du økt så lite at de kan kanskje bruke skjønn og godkjenne det.. Normalt har de ikke lov å bruke skjønn utover 15% økning på hk.
Avgass derimot.. SJ er pre 87, og har kun CO krav på tomgang. Jimny er katalysator typegodkjent med syklustest for dokumentasjon av avgasser.. Du må derfor ha motor inkl motorstyring ifra samme år eller nyere bil for å godkjenne ombyggingen samt dokumentert godkjent katalysator. Alternativet er egen syklustest, 40+k.. (Var nær å måtte det selv engang, greide å dokumentere meg unna).
Hvis motoren din kan dokumenteres å være like ny eller nyere enn bilen din, samt at de aksepterer hk økningen, så kan du jo ha flaks med at de ikke krever dokumentasjon på ECU :)

Eller du kan også ha griseflaks å bare suse igjennom heila driti :laugh:


jeps, ca. slik. :)

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • MadsV
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
    Public
08 Jan 2019 23:14 #200218 by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
Korleis blir det då med min som har g16b? Har sett godkjente jimny med g16b meina eg på..
Jimnyn er 2001, motor fra 2001 Baleno. Original ecu og innsprøytning osv.
Blir jo også bedre bremser med vitara calipere

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
08 Jan 2019 23:24 #200219 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

MadsV wrote: Korleis blir det då med min som har g16b? Har sett godkjente jimny med g16b meina eg på..
Jimnyn er 2001, motor fra 2001 Baleno. Original ecu og innsprøytning osv.
Blir jo også bedre bremser med vitara calipere

Eg trur ikkje det er godkjent andre. I så fall må du få tak i Regnr for å søke likebehandling.
Marginalt bedre bremser, men g16b er også i vitara så då argumenterer du for at bremser er like.
Ellers samme. Så dersom eg får godkjent, er løypa lagt for deg.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: yakuza
Time to create page: 0.170 seconds
Powered by Kunena Forum

I hope you enjoy using this forum. Please consider making a donation towards the upkeep of this forum website.

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies. Accepting the Cookies also accepts the Disclaimers for the website.