×
BigJimnyMeet (North) 2024 (12 Jan 2024)


BigJimnyMeet 2024

14th July 2024
Parkwood Nr. Leeds

Booking now open - EARLY BIRD DISCOUNTED PRICE

Click HERE for details

× Et område for norske høyttalere.
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden

Jimny chat på Norsk

More
17 Jan 2019 13:31 - 17 Jan 2019 13:34 #200961 by yakuza
Replied by yakuza on topic Re:Jimny chat på Norsk
Syns den hadde lang km og var ikkje vaska og rydda til bilder en gang så det seier vel litt om vedlikeholdet..

edit: men denne kan ha nyetypen girkasse og drivaksel og har finere seter enn 2005-2009 og skinnratt. :)

Girspak er tilogmed 2004. desse transferkassene er bittelitt svakere men lager sjelden krøll.

2005 og nyare har trykknapp og aktuator lager sjelden krøll den også, litt breiare kjede og mindre oversetning gjer desse bittelitt sterkare.

Vacuumsystemet for frikobling av foraksel som lager krøll er likt og er grunnen til det mest utbredte problemet med 4x4 på en Jimny. Dei fleste bruker å sjalte det bort å sette på manuelle nav når dei får problemer.
Eg trur at for dei aller fleste med normal bruk vil det være like enkelt å reparere vacuumen.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.
Last edit: 17 Jan 2019 13:34 by yakuza.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 14:11 #200962 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Re:Jimny chat på Norsk
Bilen har vært eid av en gammel kar på Østlandet, som har bodd oppi en eller annen fjellbygd. Har visst aldri kjørt på salt, før den nå i vinter la om til vinterdekk. Bilen har blitt brukt til å kjøre mellom hjem og butikken (som da sikkert er et stykke unna). Han som har den nå har tatt den imot som innbytte for solgt bil. Vedlikeholdet er visstnok etter boka. Bildene er jeg enig i, burde vært vasket. En del av bildene er nok fra der bilen kom fra.

Eneste jeg fant ut ekstra er at knappene (H/L) visstnok henger litt. Han som har den mente det var knappene som hang litt, og måtte rengjøres.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 17:32 #200975 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Re:Jimny chat på Norsk
Isåfall er det en ekstremt kjapp fiks :)

For en gangs skyld en jimny som er litt normalt priset, noe som er godt å se for oss som har brukt bortimot et amerikansk statsbudsjett på Jimnyene våre :laugh:

Mange tror de får en 2008mod til 1999 mod pris desverre.
Stor fordel med 2005+ bilene, er at de er rustbehandlet som ny når de kom til norge.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 17:37 #200977 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Re:Jimny chat på Norsk
Enig der. Tror "den høye prisen" nok skremmer en del. Var visst bare jeg som hadde kontaktet han, og spurt litt. Får se litt hva som skjer i dagene fremover. Mulig jeg drar å ser på den. Om den er i god stand, så får den vel bli med hjem igjen.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • MadsV
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 19:16 #201002 by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
Husker den bilen fra sist den lå for salg, der kommer det fine første bildet fra i annonsa. Da var den jo kjempefin og strøken, men han som har den no har ikkje stellt fint med den ser det ut til.. får en dårlig følelse når eg ser han har plastidippa felger og sota baklyktene. Men i mine auger er det berre rust som har noko å sei! :lol: løp og kjøp

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 19:22 #201003 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Jimny chat på Norsk
Er det denne som lå ute i vår?

Det er akkurat det med rust som er tanken min også. Må bare vite hva jeg skal drive med fremover, jobben er litt uklar på hva de vil.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
17 Jan 2019 19:45 #201007 by yakuza
Replied by yakuza on topic Re:Jimny chat på Norsk

TaterTot wrote: Bilen har vært eid av en gammel kar på Østlandet, som har bodd oppi en eller annen fjellbygd. Har visst aldri kjørt på salt, før den nå i vinter la om til vinterdekk.

Eneste jeg fant ut ekstra er at knappene (H/L) visstnok henger litt. Han som har den mente det var knappene som hang litt, og måtte rengjøres.

Det med knappene er like gjerne brukerfeil. Slår ikkje ut momentant om det er spenn i drivverket eller litt ulikt turtal. og den må få med seg vacuumen, og det kjem litt an på pådrag om der er så mykje vacuum..
Men dersom det er noko, er det smøring ja.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • BerntS
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 21:28 #201017 by BerntS
Replied by BerntS on topic Jimny chat på Norsk
Den så veldig fin ut iallefall :-)
Har en lik takboks liggende hvis noen vil ha, for 6 grønne hansa øl.


Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
19 Jan 2019 14:26 #201139 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Re:Jimny chat på Norsk
Har noen av dere noe erfaring med foliering, og om det beskytter godt?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
19 Jan 2019 15:36 #201153 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Vet endel i arctic truck miljøet har hatt hell med det, at det tåler litt skog/greiner osv helt fint..
Har hatt lyst til det selv da det kjøres mye i skog her, men det er ikke verdt pengene for min del.. Ut ifra prisene jeg har blitt fortalt, snakker vi fort 15-20k selv på en liten bil.. Kan like gjerne lakkere med bedliner da..

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
19 Jan 2019 16:28 #201154 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Jimny chat på Norsk

OlaGB wrote: Vet endel i arctic truck miljøet har hatt hell med det, at det tåler litt skog/greiner osv helt fint..
Har hatt lyst til det selv da det kjøres mye i skog her, men det er ikke verdt pengene for min del.. Ut ifra prisene jeg har blitt fortalt, snakker vi fort 15-20k selv på en liten bil.. Kan like gjerne lakkere med bedliner da..


Ja, prisen er litt høy på det der. Årsaken til at jeg tenker på det er rett og slett for å få god beskyttelse. Har ikke garasje, er en faktor. Hvertfall ikke enda. Og blir det nå til at det blir oppussing, og langtur med vogna, så vil jeg ha det ordentlig.

Annen ting jeg lurer på er om noen av dere har sett/hørt/<annet alternativ> motorbytte etc som er godkjent av TÜV? En kompis av meg, som bygger om alt han har av Transportere tipset om at er det TÜV-godkjent, så er det OK også her.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
19 Jan 2019 17:34 #201157 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Tuv godkjenning av motorombygginger f.eks, er individuelt dokumentert hos TUV. Ergo, du må til et TUV senter i Tyskland med bilen for gjennomgang og evnt dokumentasjon.
Dette kan derimot åpne for alskens valg av motorer, hvis TUV går god for det. De kan ig godkjenne andre endringer, alt ifra store hjul til portalaksler. Baksiden er at det koster fort 40-60k for en slik dokumentasjon alt i alt.

Enkeltkomponenter som fjærer, støtfangere osv kan bli solgt med generell TUV dokumentasjon, som er nok for vegvesenet til å godkjenne.
Desverre er det ikke tilfelle med så store inngrep som motorgodkjenning.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: yakuza
Time to create page: 0.136 seconds
Powered by Kunena Forum

I hope you enjoy using this forum. Please consider making a donation towards the upkeep of this forum website.

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies. Accepting the Cookies also accepts the Disclaimers for the website.