×
BigJimnyMeet (North) 2024 (12 Jan 2024)


BigJimnyMeet 2024

14th July 2024
Parkwood Nr. Leeds

Booking now open - EARLY BIRD DISCOUNTED PRICE

Click HERE for details

× Et område for norske høyttalere.
Du kan finne et bredere publikum for tekniske spørsmål hvis du spør i engelskspråklige deler av denne nettsiden

Jimny chat på Norsk

More
12 Jan 2019 22:37 #200608 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk
meiner det er å skru av/på subscription nederst eller øverst i topic under sånn pull down som heiter Action. og passe på at teksteditoren ikkje har hake foran check this box to be notified....

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
12 Jan 2019 23:40 #200612 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk
Jepp, øverst i tråden er det meny for subscribe eller unsubscripe..
Resten gjøres evnt i profil innstillingene.

Spent på hvordan bilen er i djupsnøen når dere forteller slik, da 29`` ikke er rare dekkene å flyte på..
Men i skogen har den sjokkert meg selv uten air lockers! Nå er ikke bilen min så innmari lett lengre mtp vinsj osv, men fortsatt et godt tonn lettere enn en patrol tipper jeg.

Har dere mest tro på mud terrain , eller gode nye vanlige piggdekk i samme dimensjon, for kjøring i djupsnøen?
Spekulerer litt hvilke dekk jeg skal kjøre med på det treffet.
Skal ivei å helseipe mud dekka mine på tirsdag uansett, da jeg har god erfaring med det på alle føre, men også pga bilens vekt er nesten for lav til de stive knastene. Tror seipingen gjør stor forandring for jimnyen :)
Men lurer litt på om de normale vinterdekka faktisk kan være bedre enn seipa mud i dyp snø pga mindre graving med finere mønster?
Eller takler mud dekkene generelt bedre å kjøre lave trykk enn vanlige dekk, som da gjør de bedre?

Har kun kjørt lave trykk i snøen med mud terrain tidligere, aldri vanlige dekk.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • muto
  • Visitor
  • Visitor
    Public
13 Jan 2019 01:57 #200613 by muto
Replied by muto on topic Jimny chat på Norsk
any activity in february? i will be visiting Oslo from 12-17.2. Could be fun to meet some Suzuki hobbyist.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
13 Jan 2019 14:10 #200642 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

muto wrote: any activity in february? i will be visiting Oslo from 12-17.2. Could be fun to meet some Suzuki hobbyist.


Not that I know of no, Sorry. Not much around Oslo either :)

Nice of you to ask anyways! :)

Usually only sporadic meets at other general offroad events, or garage meets now and then.
The annual meet in august september is the only large Suzuki event.
This year (as the last) at Svarstad in south of Norway, i will be adding more info on it in the Norwegian section some time in the next couple of months.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
13 Jan 2019 14:14 #200643 by yakuza
Replied by yakuza on topic Jimny chat på Norsk

OlaGB wrote: Jepp, øverst i tråden er det meny for subscribe eller unsubscripe..
Resten gjøres evnt i profil innstillingene.

Spent på hvordan bilen er i djupsnøen når dere forteller slik, da 29`` ikke er rare dekkene å flyte på..
Men i skogen har den sjokkert meg selv uten air lockers! Nå er ikke bilen min så innmari lett lengre mtp vinsj osv, men fortsatt et godt tonn lettere enn en patrol tipper jeg.

Har dere mest tro på mud terrain , eller gode nye vanlige piggdekk i samme dimensjon, for kjøring i djupsnøen?
Spekulerer litt hvilke dekk jeg skal kjøre med på det treffet.
Skal ivei å helseipe mud dekka mine på tirsdag uansett, da jeg har god erfaring med det på alle føre, men også pga bilens vekt er nesten for lav til de stive knastene. Tror seipingen gjør stor forandring for jimnyen :)
Men lurer litt på om de normale vinterdekka faktisk kan være bedre enn seipa mud i dyp snø pga mindre graving med finere mønster?
Eller takler mud dekkene generelt bedre å kjøre lave trykk enn vanlige dekk, som da gjør de bedre?

Har kun kjørt lave trykk i snøen med mud terrain tidligere, aldri vanlige dekk.


Eg er usikker, har gått veldig bra med vanlige vinterdekk med meg, men har ikkje tappa ekstremt langt ned på dei.
Med seipa MT er det nok greit. må nok være ganske forsiktig på gassen for å unngå at dei graver seg ned.

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • OlaGB
  • Visitor
  • Visitor
    Public
13 Jan 2019 14:46 #200648 by OlaGB
Replied by OlaGB on topic Jimny chat på Norsk

yakuza wrote:

OlaGB wrote: Jepp, øverst i tråden er det meny for subscribe eller unsubscripe..
Resten gjøres evnt i profil innstillingene.

Spent på hvordan bilen er i djupsnøen når dere forteller slik, da 29`` ikke er rare dekkene å flyte på..
Men i skogen har den sjokkert meg selv uten air lockers! Nå er ikke bilen min så innmari lett lengre mtp vinsj osv, men fortsatt et godt tonn lettere enn en patrol tipper jeg.

Har dere mest tro på mud terrain , eller gode nye vanlige piggdekk i samme dimensjon, for kjøring i djupsnøen?
Spekulerer litt hvilke dekk jeg skal kjøre med på det treffet.
Skal ivei å helseipe mud dekka mine på tirsdag uansett, da jeg har god erfaring med det på alle føre, men også pga bilens vekt er nesten for lav til de stive knastene. Tror seipingen gjør stor forandring for jimnyen :)
Men lurer litt på om de normale vinterdekka faktisk kan være bedre enn seipa mud i dyp snø pga mindre graving med finere mønster?
Eller takler mud dekkene generelt bedre å kjøre lave trykk enn vanlige dekk, som da gjør de bedre?

Har kun kjørt lave trykk i snøen med mud terrain tidligere, aldri vanlige dekk.


Eg er usikker, har gått veldig bra med vanlige vinterdekk med meg, men har ikkje tappa ekstremt langt ned på dei.
Med seipa MT er det nok greit. må nok være ganske forsiktig på gassen for å unngå at dei graver seg ned.


MT er jo suverene når det er noe å få tak i neddi der, evnt gjørmeforhold, men i dyp snø ja hmm.

Mine erfaringer med MT er at en må laangt ned i trykk. Typ 0.3-0,4bar når det virkelig er dypt å trått føre.
Men ja, usikker om vanlige dekk oppfører seg bra med 0.5bar.
Kommer forhåpentligvis endel snø nå, så håper jeg får testet og sammenlignet litt!

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
14 Jan 2019 09:01 #200708 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Jimny chat på Norsk
Jeg lurer litt på årsaken til at den nye Jimnyen ikke kommer til Norge. De sier det har med utslippene å gjøre. Men er det ikke slik at den er godkjent i Norge, hvis den er godkjent i EU? Og hvor dyr ville den egentlig blitt med de utslippene den har? Det siste jeg fikk høre var at det var hybrid eller turbovariant som ville vært alternativet.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • BerntS
  • Visitor
  • Visitor
    Public
14 Jan 2019 09:58 #200711 by BerntS
Replied by BerntS on topic Jimny chat på Norsk
Hørte den ble for dyr iforhold til vekt og utslipp

Har akkurat bestilt nye vinterdekk, var ikke mye å velge i i min dimmensjon så falt ned på dunlop grandtrek sj6
Får se hvordan det funker nå bilen er skrudd sammen igjen :-)

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • MadsV
  • Topic Author
  • Visitor
  • Visitor
    Public
14 Jan 2019 11:51 #200717 by MadsV
Replied by MadsV on topic Jimny chat på Norsk
Du kan importere deg en om du vil Tatertot, men den havner nok på 450 000kr med avgiftene.. var på Nextcar og bestilte to Swifter på fredag, spørte han eg kjenner på suzuki der om han visste noe om Jimnyen. Han skulle på ett suzukimøte om ikkje lenge der dei skulle få vite meir om nylanseringer i slutten av 2019. Det hadde vør snakk om hybridmodell av jimny sa han også men visste ikkje meir. Den kjem ihvertfall ikkje til norge med 1.5 motor for den blir for dyr

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 11:13 #200951 by TaterTot

Please Log in or Create an account to join the conversation.

More
17 Jan 2019 12:05 #200952 by yakuza
Replied by yakuza on topic Re:Jimny chat på Norsk

TaterTot wrote: www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=13...s&WT.synd_type=agent

Sett denne?


Er det noko spesielt eg ikkje ser? :)

Norway 2005 Jimny M16A VVT, 235 BFG MT, 2" Trailmaster, ARB rear lck, 17%/87% high/low gears.

Please Log in or Create an account to join the conversation.

  • TaterTot
  • Visitor
  • Visitor
    Public
17 Jan 2019 13:11 #200957 by TaterTot
Replied by TaterTot on topic Re:Jimny chat på Norsk
Ser jo fin ut, i tilstand. Hvertfall ut i fra bildene.

En ting jeg lurer på er forskjellen mellom H/L giringsystemet på Jimny. Noen har jo egen stang, andre har de knappene i dashbordet. Er det noe kvalitetsforskjell på de to systemene?

Please Log in or Create an account to join the conversation.

Moderators: yakuza
Time to create page: 0.163 seconds
Powered by Kunena Forum

I hope you enjoy using this forum. Please consider making a donation towards the upkeep of this forum website.

We use cookies to give you the best online experience. Please let us know if you agree to all of these cookies. Accepting the Cookies also accepts the Disclaimers for the website.